Arrangörer

LOVISA

Debuterar som lajvarrangör i år. Förutom min kompis egenskrivna blackboxlajv (”Det som en gång var” av Elin Thesslin) jag hjälpte till att arra på Prolog 2020 är det här mitt första arrprojekt. Åkte på mitt första lajv hösten 2015. Sen blev det en liten paus tills mitt liv som lajvare kickade igång på riktigt sommaren 2018. Har under de senaste åren (2018-2020) hunnit vara magikerelev, frostalv, halvgud, 1600-talspiga, gisslan, och post-apokalyps-unge.

Det jag älskar med lajv är att kunna leva mig in i en karaktär och en interaktiv berättelse och skapa tillsammans med andra.I mitt lajvande älskar jag spänning och misär. Om min karaktär blir hotad till livet eller om jag sitter och bleedgråter typ en timme i sträck har jag the time of my life. Jag älskar också inre konflikter, spännande bakgrundshistorier och intriger och i mitt skrivande och skapande använder jag en hel del symbolism.

Jag är supertaggad på att få vara med på det här arrtåget! Speciellt taggad är jag på att få skapa världen och karaktärerna, att få se dem komma till liv och att få ha kontakt med alla deltagare.

FRIDA

Jag har lajvat sen jag var 12 år (låt oss inte räkna på exakt hur länge sedan det är, men det är många år) och arrangerat lajv nästan lika länge. Det är nämligen själva berättandet av en historia som jag älskar mest med lajv och jag upptäckte tidigt att det kan man göra lika mycket, eller mer, genom att arrangera lajv som att delta i dem. Att få se andra uppleva världar som skapats i mitt huvud är lika roligt som att själv uppleva andras skapelser.

Genom åren har jag arrangerat en handfull fantasylajv, en två år lång vampire-kampanj i Uppsala kallad Nox Fera, en del smålajv och två framtidsdystopier; Last Will och Fight Like A Girl. En ganska blandad bukett helt enkelt. Ofta är det jag som är den galna visionären som får en idé och drar med mig andra att arrangera. Jag har en fallenhet för just idéer, teman och de breda penslarna, samtidigt som jag fullständigt kan nörda ner mig i detaljerna på någon minimal rekvisita om inte övriga arrangörer har vett att styra bort mig därifrån. Hamnar ofta på att skriva bakgrund, världsbeskrivningar, roller och intriger. Känner mig långt mindre hemma på PR, deltagarkontakt, hålla workshops o dyl. men gör det om jag måste. Vad jag absolut inte kan är allt som är tekniskt på en nivå över blyertspennor. För guds skull, be mig inte om en repost på instagram, för jag vet inte hur man gör…

Eftersom arrangerandet tar väldigt mycket tid och ork, blir det vissa år så att jag knappt lajvar själv, men försöker komma iväg på åtminstone något. Då kan det det bli nästan vad som helst som råkar fånga min uppmärksamhet. Fantasy, postapokalyps, historiskt drama, cyberpunk, vampire … Små lajv eller stora. Misär eller buskis. En bonus är alltid om jag kan ta med mig min irländska varghund Inja. Ett minus är om lajvet på något sätt innehåller surkål.

SOFIA

Jag började min lajvarrangörskarriär i Gyllene Hjorten med ett enkvällsvärdshuslajv på tidigt 2000-tal. Sedan dess har jag gjort både blackboxlajv om fyra timmar för ett tjugotal personer som Nästa Station Kymlinge och flerdagarsarrangemang för uppåt hundra personer som UnderStockholm – Den flytande Marknaden. Som arrangör gillar jag att skapa relationer, historier som knyter an till varandra och är fulla med potential och drama. Därför gillar jag både världsbygge och rollskrivande. Jag är mindre förtjust i att göra budgetar och boka bajamajor. Jag gillar också att både planera och hålla workshops och ha kontakt med deltagare. Till en viss gräns, såklart. På vårt första lajv ville en deltagare att vi skulle handla strumpor till hen, men där drog vi nån sorts gräns.

På grund av livspusslet lajvar jag inte så mycket som jag skulle vilja – men vem gör väl det. När jag gör det spelar det mindre roll vilken setting det är i, dåtid, framtid eller fantasi går bra. Det viktiga är vad lajvet handlar om. Jag tycker om att spela på nära och stundtals dysfunktionella relationer, samt på teman om vad det kostar att höra till och kostar att lämna. Jag gillar möjligheten till intensitet som finns i blackboxlajv men har även haft väldigt roligt med den möjlighet till långsam karaktärsutveckling som finns ett mångårigt kampanjeljavande. Jag gillar inte intriglajvande, jag är nämligen off alldeles för lättlurad.

KARIN

Mitt första lajv åkte jag på som inhoppare med 23 timmars varsel år 2002. Det arrangerades av low fantasy-föreningen Gyllene Hjorten, och i den föreningen blev jag sedan kvar. Under de 18 år som förflutit har jag drivit kampanj och arrangerat lajv i föreningens spelvärld, och sitter i styrelsen som kassör sedan ett antal år tillbaka. Under ett par år drev jag Vampire the Requiem-kampanjen Nox Fera tillsamman med Frida i Uppsala. Sedan jag fick barn, och framför allt sedan jag lämnade Uppsala och flyttade till Värmland, har arrangerandet begränsats till kortare mini-lajv, och ett inhopp som praktisk arrangör på Fight like a girl.

I själ och hjärta är jag en skogslajvare som aldrig tröttnar på att sitta vid lägerelden och se solen gå ner. Jag söker för det mesta inte efter uttalad misär och ångest, men väjer inte för det om det råkar dyka upp. Jag uppskattar den estetiska biten av lajv, både i miljöer, utrustning och kläder. Det var hantverkandet och möjligheten att designa egna kreationer som först fick mig intresserad av lajv, och den aspekten är fortfarande viktig för mig när jag bygger upp mina egna roller. Ingen roll är komplett utan en fånig hatt.

Vanligtvis brukar jag hamna som praktiker i arrangörsgrupper, och allt som oftast blir jag också sittande med bildredigering och tillverkning av rekvisita. Jag skriver gärna mythos och världsbygge och handling i stor skala, men delegerar om möjligt rollskrivandet och de små personliga intrigerna och relationerna till någon annan. I princip allt jag har arrangerat har varit del i en kampanj, och jag gillar de möjligheter man får när man skriver en historia över flera år och många lajv. Min stora nemesis är stämningstexter, som jag ogärna skriver och ogärna läser, och jag har ännu inte kommit över min fobi för workshops.